HISTORIER FRA JUNI 2016


SØNDAG DEN 5. JUNI!


ENHVER SPORT HAR BRUG FOR EN KLASSIKKER!


Med det dårlige vejr med aflysninger i Belgien i denne weekend, er der mange der har fået ødelagt deres forberedelser til brevduesportens svar på VM – flyvningen fra Barcelona og vi har fundet en god artikel om netop denne flyvning, som er noget ekstraordinært, som man virkelig kan mærke hvis man er i Belgien, i den første weekend i juli måned.

Barcelona — der findes intet bynavn, der for brevduemænd har en lignende klang. Man kan trøstigt sammenligne dens virkning med den Paris-Roubaix, Flandern Rundt eller Tour de France har på cykelryttere. Selv om der hos dem findes nogle klassikere, som er lige betydningsfulde, kommer ingen flyvning på siden af Barcelona. Denne begivenhed trækker deltagere fra Belgien, Tyskland, Holland, Luxembourg, Frankrig og England.

Det kan således ikke forbavse nogen, at der år efter år er 6000 brevduemænd, der sender deres kanoner med til flyvningen. Gennemsnitlig deltager de med 4 duer pr. slag. Men gennemsnittet siger ikke rigtig en noget, for der er slag, der sender en due og andre op til 100 duer eller flere.

Tidligere var Barcelona den rene hasard, og man sendte på denne flyvning fortrinsvis udslidte veteraner og de duer, der i sæsonens løb var uden placeringer. Tanken var, man kan jo aldrig vide, hvis de bliver væk, behøver man ikke græde over det. Men dette har ændret sig i bund og grund, for i de sidste 10-15 år har Barcelona udviklet sig til en ægte, uforfalsket klassiker i brevduesporten.

Mange brevduemænd lever for denne flyvning. De store slag forbereder professionelt et helt hold, medens de små slag forbereder en enkelt eller nogle få duer med alle kunstens finesser til specielt at være egnede og i form. Men de er alle enige om, at det er lykken at vinde Barcelona. Som overalt gælder det også for Barcelona, at sejr eller nederlag først og fremmest er et spørgsmål om at kunne eller ikke kunne. I årevis har man analyseret præmielisten for Barcelona og derved er man kommet til nogle forklaringsrige resultater.

l. Den lille gruppe af vindere stammer hovedsagelig fra den samme gruppe duer. I næsten alle Barcelona vindere for de sidste 10 år finder man blodet fra Kuijpers, Cattrysse og Van der Wegen. Nu skal man ikke stirre sig blind på disse navne for i de forskellige krydsningsprodukter med disse linjer findes der som altid også flere værdiløse duer end rigtige kanoner. Men to ting synes disse familier at have som arvegods, en særlig muskelstruktur og en enorm evne til at gennemføre.

De først stemplede duer fra Barcelona kan man efter vores mening sammenligne med en til udholdenhed udviklet motor med lavt omdrejningstal, i modsætning til en kortlivet med højt omdrejningstal arbejdende væddeløbsmotor.

2. Barcelona vindes eller tabes på neutralisationstiden. Som regel bliver duerne løsladt fredag kl. 08.00. Afhængig af vejret ankommer de første duer til det hjemlige slag næste dag i løbet af formiddagen. Det er sjældent, at vinderen flyver over 1000 m/min., for det meste ligger hastigheden lige under 900 m/min.

Duer som efter 12 timer på vingerne mener at have gjort deres dagsværk og går ned, kan muligvis placere sig i præmierækken, men i toppen kommer de ikke. Vi er fast overbevist om, at de duer der besætter de første pladser flyver til efter kl. 23.00. Hvert minut modsvarer en gevinst på 1 kilometer.

Barcelona er dermed et spørgsmål for duerne om at gå sent i seng og stå tidligt op. Denne evne er utvivlsomt Barcelona vindernes vigtigste egenskab. Hvor mange duer er i stand til at holde sig på vingerne 15 timer i træk og hvor mange af dem kan være på vingerne igen før kl. 05.00 næste morgen?

For taberne, som har opbrugt deres energiforråd undervejs, gælder: Vejet og fundet for let. De går ned i omegnen af Moulin Rouge og tanker på en eller anden måde ny energi op og kommer hjem med 3 til 6 ugers forsinkelse.

3. 4(0 % til 5(0 % af de afsendte duer når ikke hjem. I vanskeligt flyvevejr kan det end-og være 70 % og antallet varierer altså efter forudsætningerne med 30%. Om procenten ved katastrofeflyvningen i 1997 kan vi slet ikke udtale mig.

I de senere år har man under normale omstændigheder stemplet ca. 20% af duerne dagen efter løsladelsen og det har medført, at præmielisten har været fuld tredjedagen ved middagstid, hvor resten af de krævede 25% har været hjemme. Varer konkurrencen længere end 2 dage kommer duerne klatvis hjem. Det kan ikke være anderledes, for den ved starten tilstedeværende energi er for længst brugt op. Derfor er Barcelona med en afstand på godt 1000 km også den yderste grænse for en fair chance på en halv normal flyvning. At flyve større afstande er dumdristigt og ikke due- og dyrevenligt (Dette er et postulat som både er krænkende og ubeviseligt for sporten).

4. Det falder stærkt i øjnene, at Barcelona er den eneste superlange flyvning, hvor hunnerne spiller en særlig rolle. Det var således hunner, der bragte navnene på Jef Carlens, Jan Theelen og Willems-Thone på sejrslisten. Desuden er den særlige præmierække for hunner, især i dårligt flyvevejr, før udfyldt end den generelle liste. (Man kan tillægge her, at i alle flyvninger på 900 km og derover, bliver hunnerne dominante når hastigheden nærmer sig de 1000 mpm).

Dette er ikke tilfældet på de andre superlange flyvninger fra Cahors og Perpignan (fra 2010 og fremefter er denne påstand forkert, da man er begyndt at bruge hunnerne mere). Den af duemændene mest foretrukne rede tilstand for hunner er på en unge fra 2 til 3 dage gammel. I den senere tid er mange gået over til ikke kun at flyve hunner til reden, men også hannerne. Som bedste rede tilstand for begge køn anses rugende på 10'ende dag.

Andre forsøger sig med total-systemet, for at stimulere hangen til slaget. Motivationen spiller også en vigtig rolle på Barcelona. En særlig 'betydning har den for den gruppe deltagere, som spekulerer i sejren. I modsætning hertil afsender mange hellere duerne »kolde«, når de bare er ude efter en sikker placering eller har brug for points til et mesterskab.

5. Barcelona duer trænes som regel forholdsvis lidt som forberedelse til turen. 100 km, 200 km, 400 km og så i begyndelsen af juni en kapflyvning på 6-700 km. Derefter får de ofte privat nogle korte ture fra alle fire retninger. En due, der har fløjet præmie fra Barcelona, hvad enten den har været i top eller et andet sted på listen, stiger automatisk et trin på rangsti- gen i det særlige due hierarki.

For år siden lavede vi en reportage med en gennem lang tid dominerende mester på sprinter flyvningerne. Han talte hele tiden om sin »Barcelona«. Senere erfarede jeg så, at denne due »kun« havde vundet en ganske almindelig placering på denne flyvning. Men det viser den agtelse, man i almindelighed har for denne flyvning. Sådan er det — der findes kun en Barcelona.

Historie: 1 1948 blev Barcelona fløjet af 1090 duer — i 1998 var der 24.115. Højeste hastighed opnåedes i 1992 med 1304 m/min. dengang hjemkom 5 duer på dagen. I 1966 og 1971 lå vinderhastigheden under 800 m/min. I 1962 og 1963 var den samme due vinder begge år. Det var »Vale Bricoux« hos Adelin Desmarets i Ottignies.

I de 50 år har 34 belgiere, 8 hollændere, 7 tyskere og I luxembourger vundet flyvningen international. I år (1998) var det Jahr Kipp og sønner i Tyskland (se billedet).


LØRDAG DEN 11. JUNI!

PERPIGNAN – DER CHOKEREDE BREVDUESPORTEN!


Inden for alt findes der svindlere der hæmningsløst forsøger sig og snyde, for både økonomisk gevinst og anerkendelse og brevduesporten har også haft sin del af disse, både her i landet og internationalt.

Tilbage i 1994 fik man en meget bemærkelsesmæssig oplevelse i årets flyvning fra Perpignan, hvor Louis Dewame fra Bruxelles gav anledning til en sensationel begivenhed ved den sidste klassiske langflyvning fra Perpignan i begyndelsen af august. Hans to-årige hun vandt Perpignan international med 2 timers forspring foran Marc Pollin fra det vestflamske Snellegem.

Der var ikke due hjemme på dagen og Dewame stemplede sin vinder kl 6.27.56 næste morgen og alt syntes at være i orden. Man formodede, at duen var endnu en "natflyver". Men da duen skulle kontrolleres vægrede Dewame sig ved at slippe duen foran slaget. Det viste sig samtidig, at duen overhovedet ikke bar præg af udmattelse og var uden vægttab.

Efter de internationale regler er man ikke pligtig til at slippe duen foran slaget ved kontrollen, selvom det er blevet skik, og man kunne derfor ikke gøre Dewame noget for at nægte. Han havde fuldstændig ret til at nægte at slippe duen. Det var imidlertid også mærkeligt, at den internationale vinder i sit fødeår kun havde fløjet Quieveran på Vitessen ca. 100 km et par gange og derefter havde været enkemandshun.

I år blev den sendt til Perpignan efter et par træninger. Det viste sig desuden, at slægtninge til Dewame i den franske by Toulouse, der ligger et par hundrede kilometer nordvest for Perpignan, holdt duer med belgiske ringe.

Da alt syntes at være ret fordækt foretog Det Kongeligt Belgiske Brevdueforbunds Brabant afdeling en undersøgelse. 2 uger efter flyvningen blev Dewame inviteret til et møde med anmodning om at medbringe duen. Også her var Dewames reaktion en overraskelse. Han fremlagde duen død, indpakket i avispapir og aluminiumsfolie. Duen var død tre dage efter flyvningen, meddelte han.

Vinderen blev derefter obduceret på et laboratorium - og hvad så man så? Hunduen var ingen hun, men en han! En han, der var spillet som hun og dermed også blev international vinder blandt hunnerne. Et lodret bedrageri. Brevdueforbundet tøvede ikke et sekund. Dewame blev frakendt sejren, og Marc Pollin erklæret international vinder. Obduktionen viste endvidere, at duen var blevet ombragt ved kvælning. Om det var med vilje eller ved et uheld kunne ikke afgøres.

Marc Pollin blev endelig vinder af Perpignan 1994

Diskvalifikationen er en kendsgerning, og det er det første og vigtigste skridt. Om et par måneder må Dewame møde i retten anklaget for bedrageri ved Den Brabantske Voldgiftsdomstol. Dewame er kendt som en besynderlig mand, men at han ikke skulle kunne kende forskel på han og hun er for stærkt. Det vigtigste er dog, at der er gjort ret og skel, for bedrageri i duesporten kan man godt undvære. Derudover vil vi gerne give udtryk for det håb, at Det Kongelige Belgiske Brevdueforbund og andre organisationer vil drage lære af begivenheden.

Der er nok ingen tvivl om, at duen er blevet kørt fra Toulouse, efter at være landet der, til Bruxelles og det er en tur på over 989 kilometer og vil tage mange timer, men hvad gør man ikke for at vinde?


LØRDAG DEN 11. JUNI!

SÅ DUKKEDE DER LIGE EN RIGTIG GOD DUE OP!


Når jeg sidder og gennemgår de gamle blade dukker der spændende ting op og nogengane er det om en selv, hvilket skete igen, med en historie om en rigtig god due hos Erik Andersen 072 Espergærde. Jeg kan nu jeg ser det igen godt huske duen, da den var opdrættet af min gamle mentor, travtræner Jørgen Olsen og han havde bl. a. fået en søn ud af Champ & Kleine - 156 - og den er farfar til denne due hos Erik Andersen!


SØNDAG DEN 12. JUNI!

JEAN CLAUDE ANDRIEUX

HAR BEDRAGET FRANSK OG EUROPÆISK BREVDUESPORT!


FORORD: Allerede i vores oktober nummer 1994 offentliggjorde vi en beretning om den franske mester Jean Claude Andrieux, der blev afsløret som bedrager. Vores medarbejder, Philippe Martin, har sat sig ind i bedragerisagen og har her givet et sammendrag af enkelthederne. Vi beklager dybt, at sådanne bedragerier skal kaste mørke skygger over vores skønne sport. Men det hører desværre til kendsgerningerne, som man må leve med. Vores medarbejder giver i artiklen også udtryk for sit eget syn på bedrageriet.

Visse ansvarlige personer bliver sikkert i den grad manet til eftertanke, at bedrageri i deres område fremtidigt forhindres. Man skal dog ikke tro, at der findes bedragere i enhver forening, tværtimod, men ethvert tilfælde af bedrageri er et tilfælde for meget.

Det kunne være interessant at finde ud af bedragernes motiver til at snyde kammeraterne i brevduesporten. Er det havesyge, umættelig trang til sejre, falsk stolthed, medfødte kriminelle tilbøjeligheder eller forfængelighed eller trang til praleri. Sådanne motiver findes i alle sportsgrene, men de tåles særlig dårligt i brevduesporten.

Brevduesporten er først og fremmest en form for afspænding for titusinder af familier i Europa. Så når bedrageri, begået af kendte personer 'sogn Jean Claude Andrieux, afsløres offentligt, så er det ærlig hedens sejr over løgnen, men også et forfærdeligt nederlag for vores sports renommé. Flere gange kåret som mester i flere franske sektioner, medaljevinder og flere gange fransk mester. Jean Claude Andrieux er stemplet som bedrager og taget på fersk gerning i 1994. Man må lykønske det mod, den omhu og alvor, som kontrollørerne har vist og som har gjort det muligt at skille sig af med det sorte får.

Vi vil kort fortælle om baggrunden for de handlinger, der førte til, at en brevduekarriere, som nogle allerede anså for overnaturlig, blev bragt til afslutning.

TIL SAGEN!

Et sammenfald af begivenheder, som var gunstig for udviklingen af bedrageriet. Såvel i Belgien som i resten af Europa findes der en række betingelser uden hvilke det organiserede bedrageri — for ikke at sige det systematiske — ikke kan finde sted. Enhver misbrugelig koncentration af magt er bedragets grundelement.

Formand for en brevdueforening, der udnyttede en håndfuld medlemmers velvilje, selv foreningens urmager, selv organisator af visse flyvninger og selv en af ledsagerne på transporten til slip. Desuden skulle han ikke aflægge regnskab for nogen, fordi han var formand for den gruppe, der organiserede flyvningen og selv skulle overvåge visse kontrolfunktioner.

Jean Claude Andrieux forenede i sig en række af disse betingelser og havde enorm indflydelse på organisationens beslutninger. Derfor var det muligt at bedrage den internationale duesport. Det er nu områder, som den vagtsomme duemand må holde øje med.

STARTEN PÅ ET TYPISK BEDRAGERI!

Som medlem af den franske sektion 12 og efter en sæson i 1990, der nærmest forløb i skyggen, lavede Jean Claude Andrieux, der i 1991 var blevet formand for foreningen Saint-Mathieu, pludselig en række blændende resultater og blev bl.a. nr. 1 fra Melun, 349 km, med 13 minutters forspring, selvom konkurrencens Øvrige 399 præmier blev besat på kun 25 minutter. 1 1992 og 1993 begyndte så dansen om de fem afkrydsede duer. Til det franske mesterskab tæller kun de to første af de fem afkrydsede. Til titlen Verdensmester, sponseret af et privat firma, tæller kun den første. Begge titler blev vundet.

DEN AFGØRENDE SÆSON:

Bedrageri blev tydeligt afsløret i to tilfælde. Efter en førstepræmie fra Etampes i 1994 blev formanden for Disciplinærkommissionen og sekretæren for sektion 12 sat ind i mistanken, og en strategi blev planlagt. Sektionens kapflyvninger i maj måned skulle levere beviset for snyderiet. Flyvningen fra Amiens, der var højt noteret og havde mange deltagere, kunne muligvis give beviser.

Man besluttede at erstatte gummiringene på Andrieux's duer med andre og at tilbageholde fire af de fem afkrydsede duer. Forud herfor havde man konstateret, at Jean Claude Andrieux havde gennemført flyvningen fra Beauvais ugen før med "åbent" ur. På ur strimmelen var der to underskrifter: Hans egen og en af kontrolkomité medlemmernes, som var forfalsket. Der var to sikkerhedshuller på strimlen, som overlappede hinanden en smule, og hullet fra da uret blev slået af før udlevering. Der var dermed bevis for bedrageriet. Men på grund af den agtelse, som endnu næredes for denne personlighed i duesporten i Saint-Mathieu, besluttede man at sætte alt ind på en afsløring på flyvningen fra Amiens.

På denne flyvning, hvor der deltog 5883 duer, blev altså Jean Claude Andrieux 's duer forsynet med nye gummiringe. Så lagde man en plan, der gik ud på at forsinke fire af de fem afkrydsede duer. De skulle løslades af officielle vidner efter at være blevet stemplet i et officielt ur og med en sådan forsinkelse, at de ikke havde mulighed for at hjemkomme sammen med spidsduerne.

De fire blev løsladt 36 km fra slaget, en ad gangen, efter at de første duer fra Amiens var blevet indberettet kl. 12.40.

DEREFTER SKETE DER FØLGENDE:

Det var således lykkedes uigendriveligt og endeligt at bevise, hvordan og hvorledes bedrageriet var foregået. Denne historie er både et sørgeligt eventyr og en alvorlig desillusionering for mange brevduemænd. Vi må gøre os klart, at vores sport hverken er beskyttet mod doping eller gement bedrageri: Lad os lukke øjnene op og passe godt på!

Jeg kan selv i den henseende fortælle om hvor svært det kan være og holde sporten ren. Inden jeg stoppede min karriere havde vi her på Fyn et slag der bedrog resten så vandet drev af dem og min ven Preben Øhrnstedt (formand) og jeg selv som sekretær i DAN 032 Odin på daværende tidspunkt, mente det var vores pligt overfor vores klub og resten af medlemmerne på Fyn og oplyse forbundet om dette, som alle snakkede om på Fyn.

Der stillede to mand stærk op til et ”forhør” i Odense Idrætshal, hvor det dog hurtigt var tydeligt, at vores forbunds repræsentanter, på trods af at de havde ører på begge sider af hovedet, overhovedet ikke hørte efter hvad der blev sagt.

For at gøre det kort, skete der intet ud af sagen og vi blev nærmest stemplet som urostifter på grund af, at vi havde taget vores bestyrelses poster alvorligt og gjort forbundet opmærksom på problemet! At der skulle gå tre år før man opdagede uregelmæssighederne på denne senere bedrager, er det største bevis på forbundets berøringsangst for selv de mest oplagte sager. Hverken Preben eller jeg selv har aldrig nogensinde hørt fra forbundet siden.


TIRSDAG DEN 14. JUNI!

HVORFOR HAR MAN ALDRIG FORSØGT NOGET?


Jeg faldt over artikel fra omkring 1995, hvor man fra 086 Bangsbo kom ind på spørgsmålet omkring den bedste klub i Danmark?

Det er faktisk et rigtig interessant spørgsmål og bør give stof til eftertanke, for i brevduesporten har man ikke gjort forfærdelig meget for at indføre nogle konkurrencer/mesterskaber med hensyn til klubberne, på trods af det jo kunne være med til en meget bedre klubånd rundt omkring og dermed forbedre selve klubkulturen i sporten.


ONSDAG DEN 15. JUNI!

MIN FØRSTE HISTORIE OM KEES DE BAAT!


Jeg var så heldig og en finde en gammel CD-rom med nogle af de gamle brevdue historier som jeg skrev og dette er den første som jeg griflede om min gamle ven fra Bredastraat!

Kees de Baat er uden tvivl en af de bedste duefolk i Steenbergen og har igennem halvfemserne været utrolig dominerende i det lokale maraton mesterskab – Steenbergse Maraton - der tæller følgende klassiske flyvninger: St. Vincent – Dax – Soustons – Barcelona, og her skal vi huske på, at ALLE de store stjerne i denne verdens berømte by deltager. Kees har under de sidste 10 år været mester 4 gange og tre gange nummer to, så det må vel siges, at være en klar dominans.

Når nu en hel del af de gamle topfolk i Steenbergen stopper eller er stoppet, er der slet ingen tvivl om, at Kees de Baat vil høre til toppen i denne by, mange år fremover og det er kun et spørgsmål om tid, før vi ser endnu en kanon due fra ham.

Kees er født ind i brevduesporten og hans bedstefader Kees de Groot var Steenbergens bedste duemand i de år hvor en ikke ukendt herre, Jan Aarden, fik produceret sin senere så legendariske stamme. Kees må have lært en utrolig masse af denne begavet brevduemand og derfor forstår Kees også kunsten med at avlen sin stamme videre, sammen med de meget flotte flyveresultater.

Der er nok ikke mange der tænker på, hvor svært det må være at beholde et lille slag helt i toppen, når man bliver bombarderet af tilbud på sine duer, som tilfældet er i Steenbergen, men det har Kees også lykkedes med, selv om at flere man kan finde flere Internationale vinder rundt omkring i Europa, der stammer tilbage til Kees de Baat.

De mest kendte er nok Barcelona vinderen hos Hermes i Tyskland først i halvfemserne og San Sebastian vinderen fra 1995 hos Bennie Pelle i Holland.

Der er siden 1993 blevet importeret en del Kees de Baat duer til Skandinavien og det har været med udpræget succes og vi har set disse duers værdi stige betragtelig, ved videre handel her i landet og det er absolut duer, for dem der gerne vil flyve de lange flyvninger og jo hårde disse flyvninger er, des bedre er det.

LAD OS TIL SLUT NÆVNE NOGLE AF KEES DE BAATs MEST KENDTE DUER!

NL-81-8147288 DE DAX - STAMFAR

NL-88-2095439 DE BARCELONA 92 - 9 INTERNATIONALT BARCELONA I 92

NL-89-1480263 DE 263 - EN AF HOLLANDS BEDSTE I 90èrne

NL-89-8998570 BLAUWE BARCELONA - 5 TOPPRÆMIER FRA BARCELONA

NL-90-9075833 BLAUWE BORDEAUX - KANONAVLER MED 10 TOPPRÆMIER

NL-90-9074955 DE MASTRICHT - TOPFLYVER

NL-90-9074964 JONGE BARCELONA - 4 TOPPRÆMIER FRA BARCELONA

NL-95-2153254 DE SPROET - BEDSTE 1 ÅRS I STEENBERGEN

Der er blevet drukket mange øl på ryatæppet hos Kees og han har altid kolde Palm klar til mig


TORSDAG DEN 16. JUNI!

DANMARKS BREVDUER BLEV OGSÅ BEFRIET!


I anledning af 780-året for befrielsen blev i landets dagblade bragt flere artikler, der oplyste om forholdene under og efter besættelsen. I Amts-Avisen, Randers, blev blandt andet også i en artikel omtalt forholdene omkring brevduesporten.

BEFRIELSEN!

Mange åndede lettet op, da budskabet om befrielsen indløb om aftenen den 4. maj 1945. Også landets brevdueejere, der i de sidste besættelsesår måtte skrinlægge deres hobby efter ordre fra besættelsesmagten og den danske generalstab. Brevduerne var ligesom - modstandsbevægelsen - et jaget bytte af Den tyske Værnemagt.

Duerne kunne blive nyttet som budbringere af modstandsbevægelsen. Og blev det også. Omend i det skjulte. Mange danske brevduer blev ligesom medlemmer af modstandsbevægelsen inteneret eller måtte lade livet. Næppe mange mennesker af den yngre generation — og vel heller ikke mange af den ældre - har kendskab til, at brevduerne kunne være en fare for besættelsen. Duerne kunne bevidst eller ved kommunikationssvigt være vigtige budbringere af oplysninger, som kunne være til nytte for de allierede. Der foreligger fra krigsårene flere eksempler på, at brevduer har formidlet vigtige og hemmelige oplysninger.

PÅBUD TIL BREVDUEEJERE!

Det var især brevduerne i Jylland, som besættelsesmagten ønskede at have under kontrol. Men også brevdueejere i den øvrige del af landet måtte affinde sig med visse restriktioner og en nedsat frihed til at holde duer.

Allerede straks efter Danmarks besættelse i april 1940 blev Landsorganisationen De danske Brevdueforeninger pålagt at meddele sine medlemmer, at det under enhver form var forbudt at træne eller kapflyve duerne, og ingen transport af brevduer måtte finde sted. Forbuddet havde flere andre restriktioner, som den enkelte brevdueejer havde at rette sig efter. Det blev for medlemmerne pointeret, at med de ændrede forhold i landet skulle påbud og ordrer fra landsorganisationen efterkommes punktligt og straks. Overtrædelse kunne medføre de alvorligste konsekvenser.

Den udsendte bestemmelse blev året efter i april 1941 gjort til lov, hvori det hed, at overtrædelse kunne straffes med fængsel i indtil to år. Loven indeholdt dog samtidig en lempelse, der dannede grundlag for i sommeren 1941 at afvikle fem-seks kapflyvninger på forudbestemte dage og fra fastlagte slipsteder.

En generalofficer skulle overvåge, at alle bestemmelser blev overholdt. Men lempelsen omfattede kun øerne. Ikke Jylland.

JYSKE DUER TIL ØERNE!

I 1943 blev bestemmelsen igen skærpet, og i februar kom det ventede og frygtede påbud fra den tyske befuldmægtigede i Danmark, von Hanneken, at alle brevduer i Jylland skulle aflives eller evakueres og fastholdes i dueslag på øerne. Flytningen af duerne skulle være tilendebragt den 15. april, og pressen måtte ikke informeres om denne forholdsregel.

I stedet for aflivning eller internering kunne man sælge duerne til Den tyske Værnemagt. Men ingen duer blev solgt til værnemagten. En opgørelse fra dengang viser, at 430 medlemmer havde evakueret 12.484 duer til øerne, samt at 13.307 duer blev aflivet.

Det var dog ikke alle jyske brevduer, som blev evakueret eller aflivet. Nogle duer blev holdt skjult, og det vides, at flere brevduer mod krigens slutning af modstandsbevægelsen blev benyttet som budbringere.

Efter befrielsen i maj 1945 havde de danske brevdueejere set hen til at kunne kapflyve deres duer i sommeren 1945. Men sådan blev det ikke. De evakuerede duer blev ikke straks frigivet fra interneringsslagene, men først i løbet af sommeren.

Ikke nok hermed. l. juli blev fra De danske Brevdueforeninger udsendt et dekret om, at forbuddet mod kapflyvninger skulle fastholdes. Et dekret, som vakte stor utilfredshed hos landets utålmodige brevdueejere. Først i sommeren 1946 blev det igen muligt at afvikle kapflyvninger. Duer bliver betragtet som et fredens symbol. Det er dog næppe med dette symbol for øje, at man i Orienten allerede før Kristus begyndte at fremavle duer med en stedsans og udholdenhed, der gjorde det muligt at benytte dem som bud-duer i krigstid over længere afstande.

Fra Orienten og Europa foreligger mange beskrivelser om, at man i mange hundrede år har benyttet duer som budbringeren. Det er med denne baggrund, at navnet brevdue er opstået.

I tidligere tider, da man ikke havde kommunikationsmidler, som telegraf, telefon m.m., kunne en bud-due være det hurtigste middel til at fremføre skriftlige meddelelser over længere afstande.

Man har benyttet metoder med at lægge en meddelelse i et lille hylster og fastgøre dette til duens bryst eller ene ben. I tv-serien »En verden i krig« har man kunnet se, at engelske og amerikanske bombefly under anden verdenskrig medbragte duer i små bokse under bombetogter over Tyskland. I tilfælde af flyets nedskydning eller nødlanding kunne man måske være heldig at få en eller flere af duerne sendt afsted med melding om flyets og besætningens skæbne.

Mod slutningen af krigen var flere end 3000 mænd (soldater) specialtrænet i brevduetjenesten, og eksempelvis havde amerikanerne cirka 54.000 optrænede brevduer til rådighed. Flere brevduer blev under og efter krigen belønnet med diverse hædersbevisninger og fortjenstmedaljer for veludført tjeneste.

I Danmark var brevduer i mange år underlagt militæret, der kunne udskrive duer fra landets brevdueejere til tjeneste under øvelser, manøvrer eller krigstilstand. Forsvaret havde tillige sine egne brevduestationer.

Således var der på Svanemøllens Kaserne i Ryvangen ved København en sådan station indtil 1960, da den militære brev-duetjeneste blev nedlagt.

BERØMTE DUER!

Her er en stolt æres liste over verdenskrigens tapre brevduer (A Proud roll of Honour) kalder avisen Daily Mirror de nedenstående beretninger!

En af de mest berømte vindere af Dickin Medaljen (dyrenes Victory Cross) var ARDUA ASTRA: Denne lille fugl blev sluppet løs fra et nedskudt bombefly ude på Nordsøen, og ved at nå hjem til basen frelste den flybesætningen fra at drukne.

MARQUIS: født 1942, blev sendt til Frankrig på D—dag, vendte tilbage med et vigtigt budskab og gjorde yderligere tre sikre ture.

LE DAUPHIN: født 1941, tog med faldskærmstropperne dybt ind i Frankrig og var den eneste fugl, overlevede missionen.

BEACHCOMBER: født 1942, var den ene af et par, der blev sluppet løs (under radiotavshed), den bragte de dårlige nyheder om det katastrofale Dieppe raid hjem til Reigate. Hans partner blev ramt af kanonild.

BEY OF TUNIS; født 1942, rapporterede Tunis fald til hærens signal hovedkvarter, da radiokontakten svigtede og vejene var spærrede.

WILLIAM OF ORANGE: født 1942, blev udvalgt specielt til at tage med de luftbårne tropper til Arnhem og bragte en besked tilbage til London over en strækning på 260 miles, heraf 135 miles over åbent hav.


FREDAG DEN 17. JUNI!

DET ENDELIGE RESULTAT ER KLART!


Her på dagen hvor duerne til årets første landsflyvning skal afleveres, ligger det endelig resultat for den første flyvning i BBA Langflyver Klubben klar og man kan læse om både stillingen og selve flyvningen på dette link:

TEAM ERIKSSON VINDER GOTHA!


EN FANTASTISK PRÆSTATION!

SØNDAG DEN 19. JUNI!


Dette par har skrevet historie med en flot dobbelt sejr

Fynsk brevduesport fik et lille nyt kapitel til de tidligere mange flotte historier, med den fantastiske præstation som Preben N Jensen (010 Nyborg), leverede ved at blive landsvinder fra Würzburg, da han kunne stemple sin første due klokken 7,35, hvilket gav en hastighed på 1480,76 mpm og i det foreløbige resultat er det før Lars Hansen (224 – Sct Kjeld) og Bente & Steen (055 Vejle). Sidste år startede Preben N Jensen også med at være landsvinder på den første flyvning fra Baden-Baden, så det er en god ”stime” han er kommet ind i og der skal lyde et kæmpestort til lykke herfra.

Selvklart er en brevduemand som Preben N Jensen, en som burde være med i vores BBA Langflyverklub, men efter en samtale i Brædstrup i foråret, ønskede han ikke i første omgang og deltage i vores nye projekt!

I langflyver klubben kunne Team Eriksson også vinde den anden flyvning og helt historisk var det ”konen” til sidste uges vinder Xavier, med nummer 122-13-0183, der kunne vinde og blive nummer tre i sektionen med hastigheden 1068,18 mpm. På andenpladsen så man også en flot præstation fra Brian Jørgensens 097-13-5063, der blev stemplet med hastigheden 1013,51 og den forholdsvis nye Rene Christiansen kunne blive en flot tredje med 013-14-1117 i hastigheden 776,12 mpm.

Team K & P havde ikke duer med på flyvningen, men både Th. & P. Pedersen samt Team Bang fik en meget lang lørdag og fik tilsyneladende ingen duer imellem sektionsplaceringerne.

Katalog nr. 1

Som før nævnt er det vel nærmest utroligt, at et rede-par kan vinde de to første svære langeflyvninger i klubben efter hinanden, som nummer 1 & 3 i sektionen og det skal også fejres på en meget passende måde mener Bo Eriksson, så derfor bliver deres ny-ringede unge 220-16-1644, katalog nummer 1, på BBA Langflyverklub’s årsmøde i efteråret, hvor der vil blive nogle duer med decideret langflyver blod i årene!

Midt på ugen vil der blive en mere fyldestgørende artikel om Würzburg flyvningen, med opdateringer på vores konkurrencer, men lad os også ønske Team Eriksson et stort til lykke med den meget fornemme start på årets langflyvninger.


MANDAG DEN 20. JUNI!

MÅ VI PRÆSENTERE WILMA!


Vi har atter været på besøg ude i Højby, for at besøge Team Eriksson, der for anden uge i træk kunne vinde i vores langflyver klub og det var med den treårige blåtavlede Wilma (122-13-0203), der både er hvid slagfjedret og har et broget hoved.

Vi har kigget lidt på hendes afstamning og hun er helsøster til 122-13-0203 og her er hvad der stod på hendes katalogside, på den unge der blev solgt efter hende på Køge auktionen og hun selv tidligere kommet pænt på de lange distancer. Hun er foreløbig tredje i sektionen i går og 21 i gruppen, samt 22 i regionen og 28 på landsplan.


TIRSDAG DEN 21. JUNI!

DE ER UHYGGELIG STÆRKE!


Alle som har deltaget i brevduesporten ved hvor utrolig svært det er og få succes og hvis man så skulle være så dygtig at nå helt til tops, ja så kommer problemer med at blive der, men det er faktisk hvad vi oplever med det hollandske par; Verweij – De Haan, hvis duer der nærmest uge efter uge leverer top præstationer.

KOM TIL TOPS PÅ BARE TRE ÅR!

Den Verweij - De Haan kombination er stadig et forholdsvis ungt team. Michel (Verweij) og Pieter (De Haan) begyndte at konkurrere i en dags langdistance flyvningerne i 2013. Michel plejede tidligere at være partner med Jan Castricum, men han han havde allerede avls duer sammen med Pieter, så lykkedes det dem at skabe deres stamme forholdsvis hurtigt.

STAMMEN!

Den fantastiske "131"

Når de køber nye avlspar, er Michel og Pieter meget opmærksom på kvaliteterne af parringerne, f.eks den grad i hvilken parrene er i stand til avl flere generationer af top kvalitet duer. De to opdrættere har virkelig vundet fordelene ved denne fremgangsmåde i de seneste ti år, som de har været i stand til at udvikle en virkelig stærk due race. Linjen af den fantastiske 131 af De Weert spillet en central rolle i deres stamme, og andre vigtige blodlinjer omfatter førsteklasses duer i den top loft som Toon van Beek, samt førsteklasses duer fra Nico Volkens. Derudover vil de altid overføre deres mest succesfulde duer til deres egen avl loft, for at skabe nye generationer af top duer.

Her til morgen kunne man så finde “Red Rose”, på Facebook, efter endnu en top præstation fra Pau, hvorfra hun sidste år var 32 Nationalt og 71 International. Året før vandt hun en meget hård Perpignan flyvning i Nordholland og hun er et barnebarn af “Milos” og “Olympic Heintje”.

Lad og kigge lidt på de topresultater som det kanon slag er lagt ud med: (Verweij-Castricum & Verweij-de Haan).

1st Champion Un-nominated LD Club North-Holland afternoon liberations.

1st Champion Nominated LD Club North-Holland afternoon liberations.

1st Champion Federation North-Holland afternoon liberations (NPO-system).

1st Champion North- and South-Holland Section 2.

1st Champion Marathon North.

1st and 2nd Champion Pigeon North-Holland.

Winner ZLU Cup as the best of the Netherlands in the National races.

2nd National Champion category National Fondspiegel

3rd International Extreme Long Distance Golden Bird.

3rd National Champion Long Distance.

Winners Golden Double Barcelona by winning the 34th and 36th National.

Flere af disse ovennævnte mesterskaber er vundet mere end en gang.

Preben Øhrnstedt er altid meget seriøs når han besøger dette slag

OG SÅ I 2015 SÆSONEN!

1st Champion North- & South-Holland ZLU 2015.

1st Champions League Fond Union 2000.

1st Nominated LD Club North – Holland morning liberations.

1st Marathon Cup North – Holland

2nd Keizer Fond Union 2000.

2nd Un-nominated ZLU North- & South - Holland.

2nd Nominated ZLU North- & South - Holland.

3rd West European Super Marathon WESM (1st Dutch loft)

3rd Un-nominated LD Club North – Holland morning liberations

3rd North- & South-Holland ZLU cup.

4th SMN Super Cup.

4th Super prestige ZLU

TOP 25 PRIZES I DE SIDSTE PAR ÅR!

1st Nat. Agen ZLU 6.638 birds.

2nd Nat. Bergerac 7.655 birds.

6th Nat. Cahors 5.340 birds.

8th Nat. Agen ZLU 6.638 birds.

8th Nat. St. Vincent 3.027 birds.

10th Nat. Barcelona 5.183 birds.

12th Nat. Cahors 10.381 birds.

15th Nat. Cahors 10.325 birds.

15th Nat. Cahors 5.340 birds.

15th Agen S.N.Z.H. 2.474 birds.

15th Nat. St. Vincent 3.665 birds.

16th Agen S.N.Z.H. 3.746 birds.

18th Nat. Cahors 10.381 birds.

21st Nat. Tarbes 4.102 birds.

22nd Agen S.N.Z.H. 2.474 birds.

23rd Nat. Cahors 6.397 birds.

24th Nat. Tarbes 3.363 birds.

Jeg var så heldig og besøge deres avlsafdeling i foråret og her til efteråret skal jeg ned og besøge deres flyveslag, hvilket jeg ser virkelig meget frem til og hvis jeg skal komme frem med en lille ide om hvorfor de er så stærke, skyldtes at de nok tænker mere på flyveresultaterne, end den kommercielle værdi på deres duer, for de får lov til at bestille noget fra kurven af.


ONSDAG DEN 22. JUNI!

ER DER NOGEN DER KAN HUSKE DISSE BREVDUEMÆND?


Jeg var på besøg hos en gammel ungdomsven og han kunne overraskende fortælle at hans onkel Svend Aage Christiansen og dennes søn Christian Christiansen, var seriøse brevduemænd og de havde dueslag ved Vigerslevparken ved Valby.

Billedet er taget af Vigerslevposten, hvor min barndomsven er omtalt i som en feriedreng fra Århus der kom over til dueslaget og opdagede at en gravemaskine var kørt ind i slaget, uden at meddele noget til nogen. Hans bedstefar viser hvor langt dueslaget var flyttet.

Her er et par gamle billeder og det kunne være spændende om der var nogle nuværende brevdue medlemmer der eventuelt kunne fortælle lidt om disse to?


FREDAG DEN 24. JUNI!

DET ENDELIGE RESULTAT ER KLART!


Her på dagen efter hvor heksene blev sendt på deres årlige ferie, ligger det endelig resultat for den anden flyvning i BBA Langflyver Klubben klar og man kan læse om både stillingen og selve flyvningen på dette link:

220 ODENSE - ER GÅET I FRONT!


LØRDAG DEN 25. JUNI!

SÆSONENS FØRSTE UDSÆTTELSER?


I denne uge går vi ind i den ottende weekend med flyvninger og som det ser ud her fredag eftermiddag, virker det helt klart til, at flyvningerne bliver udsatte og sektionens duerne skal først afleveres i dag lørdag. For fynboerne er det en smule besynderlig og følge landsflyvningen fra Würzburg i sidste uge, op med en almindelig langdistance flyvning fra samme station sammen med en mellemdistance fra Gøttingen, hvor der dog ikke er nogen sportsflyvninger.

Hvis vi kigger lidt på mesterskaberne i Odense, kan vi startede med Sprintermesterskabet, hvor der deltager 24 slag (med en opgjort due) og er der ikke sket nogen ændringer og det er stadigvæk Saleh Abdulhussein der er i føringen, men der er med ”kun” 42 point før Henning & Niels og her Mogens Hansen rykket frem til tredjepladsen, med endnu 43 point efter. I de sidste par uger har Michael Andersen rigtig fået gang i sine mange sprinterduer og de nærmest vælter hjem og det b liver spændende og se om de endnu engang ”stjæler billedet”. Der er kun 580 point imellem de første 16 slag i klubben, så der kan virkelig ske meget endnu. I denne uge er det Elmshorn, der var en flyvning som første gang i år blev vundet af Arvid Larsen (016 – Faaborg) i sektionen og i Odense var det Peter A Johansen, der vandt flyvningen

I championatet med de gamle duer er der ikke sket så meget, da Tommy Reefstrup fører før K. J. Philipsen, men her er Frode Nygaard dukket op på tredjepladsen, før Henning & Niels samt Saleh Abdulhussein.

I det lidt sjove mesterskab med etårs opgjorde duer, hvor der deltager 11 slag, har (220-15-1072) fra Team Eriksson rigtig fundet topformen frem og føre med små 160 point, før Kaj & Preben (220-15-0804) og men Åsum slaget Mogens Hansen (013-15-0139) på tredjepladsen. Den gode (220-15-1321) fra Saleh Abdulhussein (220-15-1321), havde en mindre god lørdag og er nu nede på femtepladsen, da Flemming Andersen også har passeret den på fjerdepladsen med (220-15-0914).

De første fire mellemdistance weekender er nu også overstået og i den ”Åbne-Klasse” hvor Team Eriksson forsat er i føringen over Tommy Reefstrup, Frode Nygaard, Henning & Niels, K. J. Philipsen og Mogens Hansen. I ”Sports-Klassen” skete der en del ændringer og det er nu med Tommy Reffstrup i spidsen og det er før K. J. Philipsen, Johs Kirk Jensen og Mogens Hansen.

Sidste års Gøttingen flyvning blev i sektionen vundet af Hans Chr. Klitten (166 Bogense), hvor der var 146 duer med og Würzburg (112 duer), gik sektion sejren til Team Eriksson og denne vinder 122-13-0203, skulle efter sigende sidde i kurven igen på vej sydover.

Kigger vi lidt sydpå til Belgien, er man klar til tre national flyvninger fra Agen, Montelimar og Argenton I, og efter Pipa’s hjemmeside forventer man at alle tre flyvninger bliver sluppet i morgen, men lad os nu se, for vi kender jo til deres omhu med hensyn til løsladelserne. I sidste undrede jeg mig over de ”få” belgiske duer der var til Pau, i sammenligning med de andre lande, men her viste de belgiske brevduefolk stor omhu, da de på forhånd havde regnet den ud, at flyvningerne ville blive både forsinket og meget svære. Ud over disse tre flyvninger er jeg overbevist om, at de fleste europæriske brevduemænd også har de Barcelona duer de skal sende i mørgen søndag, i tankerne?

Til slut vil jeg ønske alle en god vind og samtidig håbe på nogle gode spændende flyvninger.


MANDAG DEN 27. JUNI!

SÅ BLEV DE SAT PÅ PLADS!


På dagens langflyvning fra Würzburg blev tingene sat lidt på plads, efter de første to flyvninger, da Fyens top slag igennem tiderne, atter rullede sig ud.

Til at starte med troede man det kun var Th. & Poul Pedersen der havde duer med, i det de seks første duer på internettet kom fra dette slag, men man sad jo hele tiden og ventede på Preben N Jensen i Nyborg og Team Eriksson fra Højby, samt duerne fra Odense, da vinden måske ikke var så hjælpsom til Middelfart og Bogense denne dag.

Man kom til at vente længe og der kom ikke rigtig nogen og truede far & søn fra Vester Skerninge og det blev til en flot dobbelt sejr, hvor den fireårige hun 013 - 12 – 1323 (Wonder Girl) samtidig kunne vinde sin fjerde sektion sejr og syv meter kom den toårige 013 - 14 – 1348 (The Tough Pearl), for lige som om og slå sejren fast. På den foreløbige resultat liste blev slaget også placeret som 4 – 10 – 11. Det var Erik M Madsen (016 Faaborg), der ”ødelagde” en flot trippel for Th. & Poul Pedersen.

I byen blev det til en flot sejr for Egon Klitgaard, før Team Eriksson og Brian Jørgensen, der havde en meget tæt kamp om andenpladsen. Den gode vinder fra Gotha; 122-14-0335 (Xavier) leverede endnu en godkendt præstation med en plads om nummer femogtyve. Sidste års Sektion vinder fra samme station; 122-13-0203 havde en mindre god dag og ligger i øjeblikket på en plads som nummer 60.

Det er fantastisk at Th. & Poul Pedersen stadigvæk, efter så mange år, stadigvæk kan producerer den enorme lyst til at vinde brevdueflyvningerne og denne energi er noget vi alle kan lære en hel del af. Vi vil komme med en mere fyldestgørende artikel om denne flyvning senere på ugen.


TIRSDAG DEN 28. JUNI!

DEN FØRSTE LANGFLYVNING I DANMARK!


Vi er kommet lidt i det historiske hjørne og her er den en beretning om hvorledes at den første langflyvning i landet blev vedtaget og organiseret.

LÆS MERE HER!


TORSDAG DEN 30. JUNI!

ER DER NOGEN SOM HAR PROBLEMER MED MOTIVATIONEN?


Den gode brevduemand bliver ved med at finde løsningerne til at få det bedste ud af sine duer og min gamle ven Benny Jacobsen fra Hvalsø, har aldrig været bange for at prøve noget nyt, som kan ses på dette billede, der stammer tilbage til 2004!


TORSDAG DEN 30. JUNI!

DENNE MÅ HAVE VÆRET EN ABSOLUT TOP SPRINTER DUE?


Hos Gerda og Karl, 075 "Morsø',' gik der for nogle år tilbage en sand fantom-flyver, nemlig hannen 097-02-742. 742, der præsterede det fantastiske, at blive 3-dobbelt sektionsvinder på flyvninger fra Vejen, Løgumkloster og Aabenraa. Der deltog på de tre flyvninger henholdsvis 1300, 1101 samt 1146 duer. Dertil skal det nævnes, at de tre flyvninger blev fløjet inden for tre uger, så 742 må virkelig have ramt topformen i denne periode og 742 var af Jef De Wilder-afstamning.


TORSDAG DEN 30. JUNI!

THOMAS & POVL PEDERSEN + TØSERNE SLOG TIL!


Så er stilling og artikel om sidste uges flyvning fra Würzburg på plads og de kan findes under dette link;

LÆS MERE HER!


TILBAGE TIL VORES ARKIV